Cover afbeelding voor
Home / Onze blogs / Personeel werven: Tips en creatieve voorbeelden

Personeel werven: Tips en creatieve voorbeelden

Hoe kom je aan personeel? Wij geven je een aantal creatieve tips!

De arbeidsmarkt is momenteel zeer competitief, met meer vacatures dan beschikbare werkzoekenden. Hoewel er verwacht wordt dat de markt in 2024 enigszins herstelt (UWV), is het essentieel om op te vallen en ervoor te zorgen dat jouw vacatures worden vervuld. Hoe zorg je er in deze arbeidsmarkt voor dat jouw vacatures worden ingevuld? Je kunt natuurlijk zelf meer uren gaan werken, maar daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten. De oplossing? Jij moet opvallen bij werkzoekend Nederland! In deze blog vind je tips en originele voorbeelden voor nieuw personeel werven.

Tips voor het werven van personeel

Allereerst hebben we tips verzameld die de basis vormen in het werven van personeel. Aangezien sollicitanten momenteel veel keuzemogelijkheden hebben, is het cruciaal dat je inspeelt op de belangrijkste aspecten van het wervingsproces.

Tip 1: Zorg voor een goede vacature

Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De eerste, en misschien wel de meest cruciale, tip is ervoor te zorgen dat je een aantrekkelijke vacature hebt. Een vacature wordt als goed beschouwd als deze een heldere functietitel heeft en een duidelijk beeld schetst van de dagelijkse werkzaamheden. Het is ook van essentieel belang om de arbeidsvoorwaarden te benoemen. In de huidige competitieve arbeidsmarkt is het een uitdaging om met jouw vacature geschikte kandidaten te overtuigen om voor bij jou te willen werken.

 

Tip 2: Creëer een sterke Employer Brand

Met meer vacatures dan beschikbare werkzoekenden, is het van essentieel belang dat jouw bedrijf opvalt! Een krachtige manier om dit te bereiken, is door een goede Employer Brand op te bouwen. Employer Branding betekent simpelweg het creëren van een authentieke en onderscheidende positie in de markt om zo positief in beeld te komen bij jouw doelgroep. Oftewel: goed personeel kiest bewust voor jou.

Om een sterk Employer Brand te ontwikkelen, is het noodzakelijk te investeren in zaken die voor werknemers van belang zijn zoals een goed salaris, afwisseling in werk, een goede werk-privébalans, enzovoort. Daarnaast is het essentieel om een eigen werken-bij-website te hebben, actief te zijn op sociale media en vacaturesites, en aanwezig te zijn op relevante evenementen waar jouw bedrijfsverhaal op overtuigende wijze neergezet wordt (Monsterboard).

Tip 3: Gebruik je netwerk

Zet zowel je persoonlijke als zakelijke netwerk in om kandidaten te vinden voor jouw vacatures. Denk breder dan je eigen directe kring en maak gebruik van het netwerk van je medewerkers of zakelijke partners. Vraag bijvoorbeeld je team of zij connecties hebben die geschikt zijn voor de openstaande vacatures. Moedig hen aan de vacature te delen via hun LinkedIn-accounts, aangezien mond-tot-mondreclame altijd goed werkt.

Ben je écht klaar om te investeren in nieuw personeel? Overweeg een interne bonusstructuur voor het aandragen van nieuwe medewerkers. Laat een van je teamleden een nieuwe collega aanbrengen. Als deze nieuwe collega een aantal maanden succesvol voor jouw bedrijf heeft gewerkt, beloon je de medewerker met een aandraagbonus in de vorm van een vast bedrag of een waardevolle cadeaubon!

Tip 4: Organiseer een open dag

Iets wat tegenwoordig veel plaatsvindt, is het organiseren van open dagen bij een bedrijf. Dit is een goede mogelijkheid om personeel te werven, omdat zowel de kandidaat als het bedrijf een goed beeld krijgen van elkaar. Op deze dag kun je jouw Employer Branding sterk terug laten komen, je onderscheiden van concurrenten én kandidaten laten zien waarom het leuk is om voor jouw bedrijf te werken. Bovendien is het mogelijk om speeddates te organiseren om kennis te maken met potentiële medewerkers. Aan het einde van de dag geef je hen de kans om formeel te solliciteren op een vacature.

Tip 5: Verbreed de doelgroep

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is het soms nodig om concessies te doen. Probeer het beeld van de ‘ideale kandidaat’ los te laten, en ga ook eens voor een andere doelgroep waar je eerder nog niet aan dacht! Volgens diverse onderzoeken zijn er steeds meer ouderen (55-plussers) aan het werk. Toch blijkt, dat zij relatief moeilijk aan een baan komen omdat er vooroordelen zijn over deze doelgroep (Nu.nl). Dat is jammer, want uit onderzoek blijkt dat het aannemen van ouder personeel veel voordelen met zich meebrengt! Zo hebben ze veel (levens)ervaring, werken ze hard en kan een gepensioneerde werknemer zelfs goedkoper zijn dan een jongere werknemer (KVK).

Naast het aannemen van ouderen, kun je denken aan het aannemen van stagiairs (bijvoorbeeld voor een tijdelijk project of onderzoek), of het aannemen van buitenlands personeel. Let op: bij laatstgenoemde zijn er wel regels waar je op moet letten (KVK).

Verbreed je doelgroep om personeel te werven

Creatieve voorbeelden uit de praktijk

Nu je alle tips hebt die de basis vormen voor een succesvolle werving, hebben we een aantal praktijkvoorbeelden verzameld waarin duidelijk gebruik is gemaakt een creatieve manier om personeel te werven. Je vindt een aantal originele manieren hieronder!

Voorbeeld 1: De pakkende reclame van ‘Werken bij de politie’

Een heel sterk voorbeeld van goede Employer Branding komt onder andere terug in de pakkende campagne van ‘Werken Bij De Politie’. In deze campagne doen diverse politiemensen vanuit verschillende functies een boekje open over hun werk, om werkzoekend Nederland een beeld te geven dat er bij de politie meer is dan alleen het werk op straat. Bekijk hier de pakkende commercial van ‘Werken bij de politie’.

Werken bij de politie

Voorbeeld 2: ‘Wie past de helm?’

Ook in de bouwsector is er een groot arbeidstekort, en moet er dus buiten de lijntjes gekleurd worden om personeel te werven. In Den Bosch heeft het bedrijf Orly & Endevoets een ludieke guerilla marketingactie georganiseerd. Op een groot steigerdoek staat de boodschap ‘Pas jij de helm?’, met daaronder een bouwvakkershelm om op te zetten voor iedereen die langsloopt. Op deze manier laten zij hun bedrijf zien én trekken ze nieuw personeel aan.

Wie past de helm campagne van Orly & Endevoets

Voorbeeld 3: ‘Werken bij Defensie’

Een organisatie die heel goed investeert in het organiseren van open dagen, is het Ministerie van Defensie. Zij organiseren talloze events waarin ze kandidaten kennis laten maken met hoe het is om te werken bij Defensie. Ze bieden bijvoorbeeld voorlichtingen aan voor diverse afdelingen en organiseren infodagen en webinars. Tijdens al deze evenementen schetsen zij een duidelijk beeld over hoe het is om te werken bij Defensie, bieden zij iedereen de mogelijkheid om alle vragen te stellen en organiseren ze speeddates.

Werken bij defensie

Voorbeeld 4: Een vakantie aanbieden vóórdat jouw personeel aan de slag gaat

Het bedrijf BridgeFund trekt met hun ‘VakantieVacature’ actie personeel aan door hun toekomstig personeel eerste te belonen met een vakantie. Hun gedachte is: eerst relaxen met je voeten in het zand, daarna pas aan de slag. Ze organiseren deze actie niet alleen om nieuw personeel te ‘lokken’, maar ook met de gedachte dat beginnen aan een baan de nodige stress oplevert. Door nieuwe medewerkers acht dagen vakantie te geven, bevorder je niet alleen ontspanning maar ook langdurige betrokkenheid.

BridgeFund biedt nieuw personeel vakantie aan

Van welke tips of voorbeelden ga jij gebruik maken?

Ben je geïnspireerd door deze ideeën, of laat je de werving toch liever over aan professionals? Vertrouw de zoektocht naar goede kandidaten toe aan NasWerkt! Wij bieden jouw nieuwe werknemers aan via diverse dienstverleningen: van Uitzenden en Werving & Selectie tot aan Detachering. Bij NasWerkt maken we gebruik van relevante jobboards, social media en ons uitgebreide kandidatenbestand, waar we jouw openstaande vacatures aanbieden. Ontdek hier waarom NasWerkt dé partner is in personeelswerving voor jouw bedrijf!

Leestip

Hoe belangrijk is gezond eten op de werkvloer eigenlijk?